Включення дитини у соціальну активність, набуття соціально-побутових та освітніх навичок, етап соціалізації, фізичне та психологічне розвантаження – це все про ресурсну кімнату. Сучасний підхід до інклюзивної освіти обов`язково передбачає присутність ресурсної кімнати і саме таку кімнату  створили на базі Бериславської ЗПЗСО №3. Заняття у приміщенні ресурсної кімнати розпочато з 1 вересня 2019 року. Проведення занять дуже важливо для дітей з особливими освітніми потребами, яким не так просто інтегруватися до звичайного освітнього процесу або взагалі пройти самостійно етапи соціалізації. Для таких дітей ресурсна кімната виступає можливістю швидко та з інтересом досягнути усіх потрібних умінь та навичок У ресурсній кімнаті дитина може освоювати безліч необхідних їй навичок. Дуже важливо під час занять в інклюзивно-ресурсній кімнаті розвивати у дитини саме ті навички, які у неї виступають проблемними у повсякденному житті та у процесі освіти. Відповідно до задач ресурсної кімнати, передбачено спеціальний перелік обладнання, який дає змогу дітям навчатися та освоювати усі потрібні навички, найчастіше це відбувається у форматі гри, особливо на початкових етапах навчання. Усе обладнання ресурсної кімнати  відповідає основним потребам розвитку дитини. 

У зоні групової роботи діти набувають комунікативних навичок, вчаться слухати один одного та висловлювати свої думки й почуття. Дуже важливо, щоб дитина сама розуміла, що вона відчуває і що їй зараз потрібно, тому обладнання цієї зони активно допомагає дитині налаштуватися на сприйняття себе та оточуючих. 

У зоні індивідуальної роботи дитина набуває освітніх навичок, у чому їй звісно допомагає спеціаліст. Тут відбувається вивчення букв, цифр, геометричних фігур і т.д. За допомогою навчальних шкільних дошок, парт, стільців діти інтегруються до навчального процесу. Звичайно, заняття не проходять в такому ж форматі, як у звичайних класах, у ресурсній кімнаті час проведений за партами значно скорочується, тай уся активність змінюється частіше. 

  У  ресурсній кімнаті  присутнє повне устаткування звичайної кухні, де діти разом зі спеціалістом можуть навчатися сервірувати стіл, робити гарячі напої, діставати посуд з полиць та складати його назад, нарізати їжу, мити за собою посуд тощо. 

Обов’язковими для ресурсної кімнати є набори для розвитку творчої активності дитини. Творчі вправи допомагають дитини як емоційно, так і фізично. Займаючись арт-терапією дитини розкриває себе, пропрацьовує свій емоційний стан, а також розвиває дрібну моторику рук, загальну координацію, стимулює зір та тактильну систему. 

Зона фізичного розвантаження потрібна для зміни діяльності дітей, адже нерідко діти мають знижену здатність до концентрації уваги, тому дуже корисно часто переключатися на активні вправи, які стимулюють вестибулярну, тактильну, пропріоцептивну системи, розвиває баланс та координацію. 

14 грудня 2018 року асистенти вчителів Бериславської ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 взяли участь у семінарі на базі Інклюзивно-ресурсного центру. Тема семінару: «Створення умов для навчання дітей з ООП відповідно до особливостей їх розвитку».

     Під час семінару було розглянуто такі питання:

1.     Характерні особливості дітей з ООП. Поширенні види адаптації відповідно до індивідуальних потреб дітей з ООП.

2.     Організація інклюзивних класних кімнат. Створення умов для навчання дітей з ООП відповідно до особливостей їх розвитку.

3.     Розвиток дрібної моторики. Профілактика порушень постави та зору.

4.     Педагогічні технології інклюзивного навчання від теорії до практики.

5.     Практикум. Розробка адаптації та модифікації навчальних програм з урахуванням індивідуальних особливостей дітей з ООП.

      Також була надана можливість обміну досвідом роботи асистента вчителя в інклюзивному класі на районному рівні.


Систематично проводяться консультації заступника директора з НВР  Калнауз О.Ю. та психолога Горохової І.Л. для асистентів вчителів які працюють з дітьми з ООП .


Особливості співпраці з батьками дитини з особливими освітніми потребами.

Активна участь батьків дітей з особливими освітніми потребами в освітньому процесі є однією з важливих передумов інклюзивної освіти. Залучення батьків дітей з особливими освітніми потребами до освітнього процесу має свої особливості. Тож розглянемо їх детальніше.

Обстоювання прав дитини, зокрема права на освіту. Активне залучення батьків до освітнього процесу на всіх його етапах: оцінювання рівня розвитку дитини, планування її освітньої траєкторії,участь у навчальних видах діяльності тощо допоможе батькам краще дізнатися про можливості своєї дитини, що в подальшому впливатиме на вирішення таких важливих питань, як вибір навчального закладу для продовження навчання, подальший вибір професії, забезпечення самостійного проживання, індивідуальної мобільності тощо. Визнаючи професійну відданість учителів, які працюють з дітьми, батьки є найбільш зацікавленими в успішному майбутньому своїх дітей.

Участь батьків у роботі в команді з розроблення індивідуальної програми розвитку. Одним із результатів роботи команди є створення індивідуальної програми розвитку, яка розробляється на основі навчальної програми відповідно до Державного стандарту початкової освіти з метою визначення освітніх цілей і навчальних завдань для дитини на основі її актуального рівня розвитку, для здійснення необхідних змін в освітньому процесі (адаптації і модифікації), а також для визначення та забезпечення додаткових потреб дитини, необхідних для успішного розвитку та навчання.

Командний підхід до надання додаткової підтримки дітям з особливими освітніми потребами в освітньому процесі, при якому батьки є активними й рівноправними партнерами, є однією з особливостей і запорук успішного інклюзивного навчання.

Отримання інформації щодо прогресу у навчанні та розвитку своєї дитини.Окрім вищезгаданої інформації педагоги мають регулярно надавати батькам інформацію щодо прогресу у розвитку дитини, навчальні досягнення дітей. Надаючи цю інформацію батькам дітей з особливими освітніми потребами, педагоги використовують інформацію, що міститься в індивідуальній програмі розвитку.Надання цієї інформації може відбуватися різними шляхами: під час індивідуальних зустрічей з батьками; під час телефонних розмов; надсилання інформації за допомогою електронної пошти.

У будь-якому випадку такий обмін інформації є надзвичайно важливим, оскільки він забезпечує батьків інформацією про види діяльності, які вони можуть проводити з дитиною вдома, а отже, додатковими навчальними можливостями. Не зважаючи на важливість вчасного та регулярного надання інформації батькам, вчителям не слід обмежувати батьків лише цим рівнем залучення. Інший рівень залучення батьків передбачає їхню роль у наданні додаткової інформації педагогам.

Усі батьки мають право отримувати інформацію про освітній процес, у тому числі інформацію про місію навчального закладу та його цінності, додаткові можливості та послуги, графік роботи навчального закладу, розклад уроків тощо.

Надання інформації педагогам щодо прогресу у навчанні та розвитку своєї дитини. Батьки дитини з особливими освітніми потребами можуть суттєво допомогти вчителю.Вони можуть надати інформацію про дитину, яку вони знають найкраще, оскільки щодня взаємодіють з нею в різних ситуаціях. Від батьків учителі можуть дізнатися про темперамент дитини, її особливі потреби, події, які відбулися в сім’ї і можуть мати певний вплив на емоційний стан дитини.